Saturday, December 01, 2007

seven habits 3

let me walk u tru the basic of 7 habits, but first i need to define some terms.

like habit, habit tu apa? pada aku habit tu perbuatan kita hari2. yang pada mulanya kita buat secara sedar. tapi lama-lama kita buat separa sedar. macam otomatik gitu.

dan covey kata habit ni terdiri daripada tiga komponen. mengapa kita buat mende tu (knowledege), tahu mcm mana nak buat (skill) dan kita sendiri memang nak buat (desire).

contohnya habit memberus gigi. aku berus gigi sebab tak suka mulut busuk. bila mulut busuk, jgnkan org lain, aku sendiri rasa nak muntah. dan aku tau cara2 nak memberus gigi secara betul sejak sekolah rendah. dan aku tau aku kena berus gigi sekurang2nya dua kali sehari.

(aku ingat lagi bila nurse/staff kementerian kesihatan datang bawak gigi besar dan berus gigi besar. dia tunjuk macam mana cara yang betul utk berus gigi. lepas tu kita dapat sebatang berus gigi, ubat gigi kecik dan cawan colgate. kita kena berus gigi tepi longkang ramai-ramai dalam satu barisan.)

tapi aku selalu malas nak berus gigi sebelum tido. aku wajibkan diri aku berus gigi bila dah bangun tido aje. amalan berus gigi sebelum tido aku jadikan perkara sunat. tapi, since aku dah declare kat blog. segan pulak rasanya. aku decide aku akan berus gigi setiap hari sebelum tido lah. heh heh.

jelas kan? orang kata, kalau kita tahu mengapa (why to) & bagaimana (how to), tapi takde hati nak buat (want to). ilmu jadi sia-sia aje. tapi, kalau kita praktikkan hari-hari, ia akan jadi satu habit. itu saje.

2 comments:

  1. ada ilmu tapi tak ada amal adalah seperti buah yang cantik di luar tapi kosong di dalam, jadi sia-sialah ia... (cheh wah... sesekali aku berkata2, as jamilah)

    ReplyDelete
  2. yaa... jaaaamilah
    (jamilah.. jamilah)
    kau gaadis ayuuu..
    (jamilah gadis ayu)

    *hehheh.. sebut jamilah je, mesti lagu tu terngiang-nginag dlm kepala.. *

    ReplyDelete