Thursday, November 29, 2007

seven habits 2

covey kemudiannya melakarkan satu model yang dinamakan Maturity Continuum. model ini dibahagikan kepada tiga bahagian.

1. dependence: ini adalah sifat bayi dan kanak2. they need guidance, helps and be monitored in their life.

kadang2, sifat ini terbawa2 sampai ke tua. orang seperti ini perlu sentiasa dibimbing, kita kena tolong dia dalam segala hal dan urusan, dan kalau ada apa2 masalah berlaku kat mereka, cepat aje diorang ni salahkan orang lain. in short, they are not a responsible person. and not matured at all. they can't even make decisions on their own!

what should we do to them then? just give them a good whack at their heads while yelling 'grow up!' at their faces. that will suffice. heh heh. tapi, apa2 jadik tanggung sendiri aaaa...

tiga habits berikut akan mengubah kita ke fasa seterusnya, independence iaitu 'be proactive', 'begin with end in mind' and 'put first things first'. tiga habits ini sebenarnya mengajar kita kenal diri, berdisplin dan pandai menguruskan masa.

2. independence: ini adalah sifat remaja or young adult. they can survive on their own, dah boleh dipercayai dan diberi tanggungjawab. in short, mereka ni dah berakal dan dah baligh, dah boleh membezakan haq dan batil, salah dan benar, dosa dan pahala, halal dan haram. ibadah wajib semua dah kena buat. dan sepatutnya takde masalah sbb displin diri dah ada.

pada aku, ini adalah permulaan fasa hubungan seseorang manusia itu dgn Penciptanya. hablum minallah. mende ni kena setel dulu, asas kerohanian kena kuat.

tapi, hubungan dgn Allah saja tak cukup. kita bukan duduk kat pulau sorang-sorang. ada satu lagi perkara penting, iaitu hablum minannas. hubungan sesama manusia pun kita kena jaga.

ada tiga habits yang penting dalam kita berinteraksi dan berkomunikasi sesama manusia: 'think win-win', 'seek first to understand, then to be understood' dan 'synergize'. habits ini akan membawa kita ke fasa seterusnya iaitu interdependence.

3. interdependence: ini ialah sifat orang dewasa. they are very matured and aware of their surroundings. mereka sedar, utk mereka dihormati, meraka harus menghormati dahulu. dan mereka ini amat dipercayai. they have very strong characters and strong personality based on their principles.

tapi, tak semua kita mempunyai sikap seperti org dewasa. dan tak semua orang yang berilmu tinggi, yang berpangkat besar dan umur lanjut berperangai mcm orang dewasa. ada yang terlalu pentingkan diri sendiri. tapi, kalau tak menyusahkan hidup orang lain, takpe la jugak.

nasihat aku pada org yg tak reti nak hidup bermasyarakat ni, pegi duduk jauh2 kat pulau sorang2. aku rasa banyak lagi pulau2 kat irian jaya atau kat lautan pacific yang kosong tak berpenghuni.

kalau semua orang dalam fasa ini, faham betapa pentingnya hablum minannas, mmg aman dunia. ini, umat islam sesama sendiri pun tak boleh nak capai kata sepakat, padahal kita berpegang pada prinsip yang sama. rukun iman dan rukun islamnya sama. solatnya sama 5 waktu. pergi hajinya tempat yg sama, puasa di bulan yg sama.

why aaa???

3 comments:

  1. affaaa? leffukk aje kat blakang kapla...? baekkk, nanti saya nak gi lepuk orang... (dah ke sini? http://jamilahyangayu.blogspot.com)

    ReplyDelete
  2. Kita tak boleh tersangat dependence dan juga tersangat independence.

    Hehehe

    Selalu kan, top2 mgt (especially gomen) yg takde ciri interdependence nih. Depa ingat depa besaq, org semua kena respek. 'I dont want to hear ur trouble, I want the job to be finished'. Macam mana laaa nak jadi bos yang baik kan.

    ReplyDelete
  3. maksu> cesss... saya sudah tertinggal keretapi rupanya... thanks for sharing :)

    wan> terlebih interdependence boleh, tapi jgn sampai tua pun dependence lagi.

    org2 interdependence ialah org yg tinggi imannya (prinsip diri) dan tinggi sahsiahnya. kalau prinsip diri pun belum jelas, itu di kira masih dependence.

    hehehehe... tak dapat la nak tolong pasal bos2 yg menyombong ni. pegi kelas 7habits pun takkan sedar diri. dia masih pikir dia superior than the rest.

    tu pasal la org jenis ni kita panggil bos/ketua. bukan pemimpin/leader. :)

    ReplyDelete