Wednesday, November 28, 2007

seven habits

ini kali kedua aku pergi kursus seven habits. bukan seven hobbits atau seven dwarfs yang kawan dengan snow white itu.

kali pertama dulu, kursusnya dalam BM. kali ni dalam BI. aku heran jugak apesal aku tak gunapakai apa yang aku belajar dulu. rupa2nya aku dah lupakan habit yg ketujuh iaitu 'sharpen the saw' dan istiqamah. barulah aku sedar gergaji aku dah lama tumpul dan berkarat. akhirnya dibuang begitu saja. ni dah dapat gergaji baru, akan aku cuba praktikkan sebaik mungkin. oppps, the correct sentence is 'i CHOOSE to apply seven habits in my daily life'.

(mesti bangga kampeni aku membaca ayat di atas. tak sesia hantar pegi training. heh heh. lagipun, aku kan suka makan free. opss.. correction. i CHOOSE to go and seize the knowledge.. and the good foods. yey!)

pada pendapat aku, apa yang covey tulis dalam buku dia adalah perkara-perkara biasa yang kita dah tau. tapi kerana ianya perkara biasa, kita pinggirkan jauh-jauh, kita tak rasa ianya sesuatu yang penting dan berharga bagi diri kita. akhirnya perkara-perkara biasa itu menjadi luar biasa. bila covey tulis baru kita kata, 'oooo.... dah tau dah ni.. betul la tu..'.

contohnya, dia mentafsirkan 'principles' sebagai 'natural law or universal truth (haq)'. setiap manusia ada prinsip masing2. kita sebagai muslim perlu berpegang pada prinsip-prinsip islam. prinsip inilah yang memisahkan antara haq dan batil. kita tak boleh berdiri di tengah-tengah antara keduanya. prinsip tak sama dengan konsep kesederhanaan yek. tolong jangan konpius.

'principle is timeless and self-evident' seperti graviti bumi. kita tak nampak graviti, tapi ianya tetap ada. kita suka atau tidak, ia ada jugak. kita nak percaya atau tidak, ia masih ada.

kita tak boleh ubah graviti, apetah lagi merasuahnya atau cuba belanja makan. dia akan buat dunno aje. but it's impact? significant! lots of things and inventions governed by it. dari proses nak buat kapal terbang boeing yang kompleks tu, sampailah semudah cara-cara nak mengangkat barang berat (please abide rules of gravity kalau taknak patah pinggang).

for me, one of my principles is 'ALLAH Maha Pengatur - Dialah yang mengatur alam ini dan bumi ini utk manusia hidup, dan Dia menurunkan alQuran sebagai satu aturan kepada manusia'. percaya atau tidak, suka atau tidak, mati hidup balik, i cannot change that. and i CHOOSE to belief it. tiada kompromi.

6 comments:

  1. 7 habits

    org berilmu cakap, lebih baik hayati 7 ayat dalam fatihah..

    saya yg cetek ilmu ni pikir betul juga

    tapi, ilmu, lebih2 lagi yg bermanfaat, patut ditimba kan.

    ReplyDelete
  2. Wan,

    ya betul cakap awak...

    Kalau awak nak tau, segala ilmu yang baik dan bermanfaat reflect the 7 ayat in Al-Fatihah. Senang cerita, AlFatihah adalah Ibu segala ilmu kebaikan, dan 7 habits tu adalah seperti anak-anak, cucu-cucu, atau cicit-cicitnya. We cannot separate atau differentiate ilmu-ilmu yang baik dan bermanfaat dengan ALFatihah.

    Lagi satu, kalau kita apply 7 habits tu, kita akan sedar.. Lah!! yang ni semua ada nasnya dalam AlQuran. Cuma penulis buku 7 habits tu je yang tak tau atau tak perasan pun yang tulisannya tu dah lama ada dalam AlQuran. Bezanya adalah dari segi bahasa, cara penyampaian dan susunan topik.

    ReplyDelete
  3. tapi saya suka banget kat hobbit tu... comei, matanyer lawa dan bundar sajork

    ReplyDelete
  4. wan + taiko> yup, that's what i want to do. i want to relate 7 habits with ayat2 quran, to prove 7 habits much related to us. takde mende yg pelik pun. it's all common sense actually. semua teorinya kita dah tau. cuma tak buat aje.

    pandai mamat covey ni pikirkan, praktikkan dan bukukan. and making money out of it.

    maksu> hobbit LOTR ke? yup, itu hobbits amat comel!

    ReplyDelete
  5. Ala kak, sama mcm buku2 mgt diorang lah. Byknya amik ilmu kita, tapi dia olah bagi semua pembaca paham.

    5S la, ape la. Semua dah ada.

    ps: workshop tu mahal tau.. kalau dioffer sy pun nk pergi. :) cari ilmu baru.. refresh mana patut kan :)

    ReplyDelete
  6. wan> yup, mmg mahal. nearly RM2k seorang kalau tak silap. tu pun ada yg datang makan, sign nama dan terus blah. rugi betul. dah ada peluang belajar secara percuma, disia-siakan.

    ReplyDelete