Sunday, December 09, 2007

seven habits 5

kita hidup dalam dunia yg sentiasa berubah. umur bertambah hari demi hari. tumit yg dulu licin sekarang dah ada garisan retak2. tapi, bukan tu yang aku nak cakap. aku nak cerita pasal perubahan. dan mcm mana kita nak berubah.

pertama, kita perlu ubah bagaimana kita 'melihat' sesuatu perkara. kedua, kita perlu ubah 'perbuatan atau cara kerja', kemudian baru kita dapat hasil yg kita nak.

kadangkala kita rasa kita dah sampai ke jalan buntu. kita dah buat itu ini tapi nasib kita tak berubah2 jugak. mungkin dah tiba masanya kita 'ubah diri', kita 'lihat' sesuatu isu dari sudut pandangan yg berbeza berdasarkan prinsip hidup yg dipegang. ini baru dikatakan 'anjakan paradigma'. (paradigma ialah peta minda yg kita jana sepanjang hidup melalui pengalaman, persekitaran dan cara kita dididik).

dlm karier aku, aku mmg dah sampai level ni, aku perlukan satu perubahan, aku kena keluar dari 'comfort zone' ini. yup, i really2 have to do something abt it.

2008, here i come!

3 comments:

  1. insyaallah, tak lama lagi naik gred la akak.. :)

    ReplyDelete
  2. maksu> takde gi mana. cuma ingat nka sambuung study. reinvent diri. heh heh.

    wan> gred lambat lagi ler... takpe. boleh bertahan 2 thn lagi.

    ReplyDelete