Monday, January 25, 2010

lencongan di hadapan

Semalam (Ahad) aku kemas rumah lepas siapkan sarapan pagi (goreng jemput2 aje, cicah gulai sardin). Sedang aku memvacuum living room, aku ternampak habuk tebal di atas meja sisi, aku terus ambil kain basah utk lap habuk. Sambil tu aku lap tv dan rak tv, dan juga rak buku sekali.

Aku ke dapur utk basuh kain lap. Tiba2 aku perasan yg tingkap dapur punyalah kotor - tebal berminyak bercampur habuk. Aku ambik grease cleaner dan spray2 kat tingkap dapur, luar & dalam, dan terus lap dgn kain. Sambil2 tu aku lap sekali frame tingkap yg sama level kotornya. Peh! Bersih bersinar tingkap tu, terasa bertambah 20% terangnya dapur aku! Beg plastik sampah yg tersangkut kat tingkap pun aku kemaskan sekali supaya tak mengacau pemandangan aku ke luar rumah. hahahhaha... bukannya nampak apa pun, dah sah2 kain baju aku yg banyak bersidai kat balkoni belakang.. heh heh...

Matahari bersinar terang, rugi pulak kalau tak dijemur kasut sekolah anak2 aku. Aku pun sental stokin & kasut sekolah yg dah direndam utk di jemur bawah mentari terik. Ah, legaaa.. setel bab basuh membasuh utk sementara.

Aku tengok jam, oh, dah pukul 12 tgh hari, masa utk masak lauk tgh hari. Aku keluarkan ayam drpd freezer, dan bergerak ke living room utk berehat kejap. Penat wooo... tapi, langkah aku terhenti. Aku hanya mampu menepuk dahi bila ternampak vacuum cleaner tersadai di situ.. ceh!

Akhirnya? Aku gigih melangsaikan urusan vacuum memvacuum satu rumah, dan en. hubby yg masak.
The End.

4 comments:

  1. kena ler nyanyi ramai2 lagu wonderpet. "apa yang penting, kerjasama. kami datang, kami datang, wonderpet, kami datang" :)

    ReplyDelete
  2. hahahha... saya dah makin nyanyuk agaknya... nak buat mende lain, terbuat mende lain... patutler keje tak habih2.. hihihihi...

    ReplyDelete
  3. azq, aku selalu macam tu. hehehe... tersasar dari matlamat asal.

    ReplyDelete
  4. nora, so much to do, so little time! iysk....

    ReplyDelete