Thursday, January 28, 2010

GENG punya pasal

SAH! Anak2 aku dah overdosed dgn cerita 'GENG'. They memorize the script, line by line. They correct each other, imitate the tone. They act it out for each character. Dah nak lebih sebulan dah since abahnya belikan dvd GENG tu, dari bangun tido pagi sampailah nak tido malam, tak habih2 pasal cerita upin ipin yg satu nih. Kadang2 diorang tag-team, kadang2 berangan sendiri-sendiri.

They eyeing the details, asking questions like:

omi, umur badrul berapa tahun? 10 tahun ke?
aku jawab: tak, umur badrul 20 tahun sebab dia dah pandai naik bas sendiri.
(tapi ayu masih tak puas hati, pada dia badrul umur 10thn. mungkin nombor 10 dah cukup besar pada pemerhatian kanak2 4 thn)

omi, kalau dah besar. boleh keluarkan kepala kat tingkap bas ke?
aku hanya jawab: hmmm... bahaya jugak tu..

omi, mana ayah lim? dia sorang ke takde ayah?
aku jawab: ayah lim ada kat rumah dia. lim saje ikut badrul balik kampung.

omi, masa kecik2 badrul duduk dgn atuk dia ke?
aku jawab: ha'ah.. (mungkin juga kan?)

Tu baru sebahagian soalan pasal badrul & lim. belum lagi pasal oopet. dan juga apesal nama salleh jadik sally? Kadang2 aku gelak je bila diorang argue sesama sendiri pasal fakta2 yg kabur dalam cerita GENG tersebut. memandai2 je masing2 menambah garam perisa, mereka cerita. Lantakla.. aku pun bukannya tau. aku jawab pun sekadar yg logik aje. :)

5 comments:

  1. haah kan, imaginasi budak2 ni... hebat. benda yg kita tak terpikir atau take for granted, diorang peka pulak.

    ReplyDelete
  2. Eh, cerita Geng ni yang pasal Hantu Durian tu ke? Anak2 aku pun layan gak. Tp belum sampai tahap menghafal skrip sebab dorang masih janggal dengan bahasa Melayu. Hahaha. Kalau bahasa Jepun, laju sikit kot. Tp Michiko selalu suruh tutup bila adventure bermula. Takut! Lahaiii... Anak2 kau macho ek Azq? ;p

    ReplyDelete
  3. wan> hehehhehe... itulah pasal...

    ira> ha'ah, pasal hantu durian tu. aku bawak diorang tengok wayang! bila keluar ular besar tu mmg menggelupur diorg, ajak balik sbb nak tido lah, sejuk la. aku buat donno jek. tu pasal la bila tengok dvd diorg dah tak heran. heh heh...

    ReplyDelete
  4. hihihhii, suka sangat ler tu... patut ada byk lagi katun2 terbitan malaysia, barulah meriah. maksu pun seronok tgk :)

    ReplyDelete
  5. maksu> sgt setuju.. sokong produk tempatan.. :)

    ReplyDelete