Sunday, January 17, 2010

kisah ke-tiga belas

aku baru je habih baca novel 'the thirteenth tale' ptg tadi. mmg best, mmg sarat dengan misteri, a layered story with twisted ending. setiap watak diolah terperinci. ada cerita di dalam cerita. ada misteri di dalam misteri. membaca buku ni aku terbayang umpama kita kupas kulit bawang, selapis demi selapis. hingga akhirnya kita terkejut sebab bukan ubi bawang yg kita jumpa kat tengah2 bawang tersebut, tapi seketul halia. atau bawang putih. atau limau kasturi. yup, that twisted. inilah yg orang kata cempedak jadik nangka.

aku kalau baca apa2 buku cerita atau novel mmg nak ngelat jek - mesti nak tau ending dia macam mana sbb aku tak tahan saspen. but not this time. i took a peek, but didn't dare to read it. setiap perkataan dan setiap ayat dalam buku ni aku ulang baca as not to missed any point.

Cover to the first edition

i bought it at carrefour for RM5, aku beli sbb murah, bukan sebab aku nak baca sgt, atau tertarik kat buku ni. i might enjoy it, i might not. tak rugi pun. dan mmg aku tak rugi baca buku ni. best!

reading it initially didn't really caught my attention. aku baca sikit, aku simpan balik, lepas seminggu dua baru aku baca semula. gini ler jadiknya bila dah lama sgt baca buku2 teknikal, reports dan segala berita yg menghidangkan fakta2 belaka, i found it hard to digest anything full with literature values. aku rasa mcm tak cukup sabar nak tilik ayat demi ayat demi ayat. only when i stopped sweeping the sentences and pages, that i've started to appreciate it, to be engulfed by its story. u can't speed-read things like this.

but i've not done yet. i need to read the whole story one more time, scrutinizing the details with the end in mind.

6 comments:

  1. wow! cerita macam tu yang maksu cari sebagai mentor buat diriku dalam mencapai cita2.... huhuhu

    ReplyDelete
  2. saya sgt2 rekemenkan kat maksu, i think she developed each character very well. takde satu pun yg tergantung. tu yg baca pun rasa puas jek.

    ReplyDelete
  3. Pinjam… ( kata2 seorg pelokek... Ehh… penjimat…)

    Z-zah

    ReplyDelete
  4. wan> yup, kat subang jaya. taktau tempat lain ada ke tak. berlonggok buku2 semua RM5. kitorang sambar lima. so oklah, dapat satu yg best. lagi 4 tu cerita biasa2 jek.

    ReplyDelete