Monday, May 12, 2008

health screening

dah dua minggu aku carik sijil tadika aku. konon2 nak scan dan letak kat post sebelum ni. tapi, balik2 aku jumpa sijil diploma dan degree aku. takde maknanya. sijil tadika la best sebab ada taruk gambar aku yg comel itu. heh heh.

padahal tahun lepas, aku carik sijil degree aku mcm nak rak, tapi sijil tadika aku je yg muncul. angin tau! mungkin inilah namanya hukum karma.

dah, tukar cerita lain pulak. sabtu lepas aku dgn husband gi buat health screening kat gleneagle intan. aku rasa mcm jadik bahan eksperimen aje. kena tekan, picit, cucuk semua ada. aku pasrah aje lah.

banyak procedure biasa-biasa jek; check mata, telinga, ambik darah, sample air kencing, check tekanan darah, nadi segala. tapi yg luar biasa pun ada gak.

ni first time aku gi check pendengaran kat bilik audio yang kedap bunyi. aku pikir, aku mmg ada masalah sound trouble atau pekak bunyi. kadang2 orang sebut lain, aku dengar lain. setelah diperiksa.. hmm... telinga aku sihat walafiat je, bersih, gengedang telinga ok. pressure dalam telinga pun ok. mungkin masalah pekak tu berpunca dari aku sendiri yg tak fokus kot.

lepas tu buat stress test. yg ni kena berjalan atas treadmill. walaupun kelajuannya dah bertambah, ikutkan hati nak je aku lari2 anak. tapi, nurse tak bagi. dia suruh jalan laju2 dan besarkan langkah. mcm nak krem pulak kaki aku. akhirnya, aku berjaya tamatkan test ni dgn cemerlang dan berpeluh2. heh heh.

last sekali aku buat ulrasound, utk bahagian abdomen, breast dan ketiak. boleh nampak gambar ginjal, perut, pundi kencing, nodus limpa, ketulan lemak dan macam2 gambar lain yg aku tak tau. aku harap2 semua ok la. susah gak kalau organ2 penting dalam badan ni sakit. bukan ade jual sparepart kat kedai2 yg jual organ mainan tu kan?

minggu depan aku ada appointment dgn doktor utk bincang resultnya secara details. wish me luck.

6 comments:

  1. ada toyol sorok sijil kot? ahaks

    health screening? ada sponsor ker sendirian berhad?

    ReplyDelete
  2. maksu> sendirian berhad. guna aje kad kredit, 0% intallment. hihihihi...

    ReplyDelete
  3. muehehehhe musti encik taiko yang ajak nih...

    selalu orang ataih 40 je kena buat.

    wish kak azq ok n sihat belaka, takde ape2...

    oh, hepi mum's day

    ReplyDelete
  4. wan> tu la pasal... almaklumlah, preventive action orang kata....
    happy mummy's day to u too... kisskiss hughug kat fahmi yg tembun itu :)

    ReplyDelete
  5. eh.. umur baru je XX, takkan dah kena buat health screen kot... jgn la takutkan aku yg masih rasa muda nih... he..he...

    ReplyDelete
  6. zahra> weyy.. aku pon rasa muda gak.. but (even in denial) the age somehow shows through... huhuhuhuhu...

    ReplyDelete