1. Iman lukis kat dinding dengan gambar meja pool/snooker aka carrom. padahal baru je ommi dan abah cat baru kat dinding ni. sabo je la. oh, kat dinding ni jugak la iman menunjukkan kebolehan dia menulis ABC sampai Z untuk pertama kalinya.
2. iman rajin menulis. nak ajar dia pun senang. jenis dengar kata. tapi tulisan dia semua macam mi meggi. bila dia tengok mi meggi pun dia boleh 'kenal' mana satu huruf ra', mana satu dal, mana satu fa' dan sebagainya.
3. ahad lepas, iman, adik dan ayu tengok Mr Incredible - dah lama tak tengok citer ni. kalau tak dulu, asyik ulang-ulang pasang sebab 'nak tengok cite jack-jack'. kemudian, iman ambik pen, lukis-lukis kat suratkhabar lama. tetiba dia tunjuk dia lukis robot bulat macam spider ciptaan orang jahat syndro ke apa namanya tu yang dalam cerita Mr Incredible. very amazing! sejak iman dah kenal bentuk, dan pandai lukis betuk-bentuk asas, dia dapat lukis apa yang dia ingat - termasuklah gambar roket dan pokok, bom, senapang, pistol, besi kejar orang, dan kotak.
4. iman lukis smiley kat setiap bende yang ommi lukis. so sweet.
5. ayu tengah baca buku. dia sekarang nak belajar bercakap, ikut jek apa yang orang sebut. masa piala dunia hari tu, orang jerit GOLL!! dia pun jerit guuul!!! iman dan adik baca buku, dia pun sebok sekali baca buku kuat-kuat sambil sebut sesuka hati.. baguss.. bagus... baca buku cepat pandai!
6. ayu pon pandai conteng-conteng jugak, tapi conteng kat kaki sendiri. boleh?
7. adik masih lukis bulat-bulat dan garis-garis. semalam ajar dia trace huruf-huruf ABC. baru nak pegang tangan dia, nak ajar dia tulis, dia boleh pause, dan cakap 'kejap.. kejap!' lepas beberapa minit baru cakap 'ommi.. tulisss'. buat huruf Q dua baris dah penat - 'adik dah penat' - lepas tu sambung conteng-conteng lukis lori bulat-bulat dan matahari. iyolah.
aku bukan nak paksa anak-anak aku belajar cepat. cuma nak develope kemahiran mereka. perkembangan fizikal dan mental perlu seiring. bila mereka dah pandai trace huruf-huruf dalam buku tu bermakna mereka dah dapat kontrol pergerakan (motor skill) dan konsentrasi diri. biar mereka belajar sikit-sikit, bits by bits, tapi perlu ada galakan dan persekitaran yang membina.
iysk.. susah betul jadik mak orang. ni tengah pikir cara yang paling senang nak explain 1 + 1 = 2 kat iman. dia tengah excited nak belajar, ommi dia pulak pening macam mana nak terangkan konsep penambahan (pencampuran?).
bagus diorang ni.. anak sappaa la diorang ni ya??
ReplyDelete