Saturday, September 28, 2013

Puding jagung sedap & mudah

Dah lama aku tak kongsi resepi kan? Haaa.. Ini aku jumpa resepi puding jagung yg paling mudah & sedap pada aku. Rahsianya? Hanya guna tepung hoen kwe jenama Nona yg warna kuning, dan ikut resepi yg dilampirkan bersama. Heh heh heh... Giler sempoi kan?

Ok, yg ni resepi yg aku dah 'adjust' bagi laaagi mudah. *Percubaan pertama hari tu aku ikut arahannya sejibik sejibun, hasilnya sangat manis & lembek*

1. Tuang satu tiub tepung hoen kwe Nona warna kuning dalam kuali, jgn buka apinya dulu ya!
*Aku guna sudip & kuali sebab lagi senang kacau & keruk. Kalau guna senduk & periuk, ada aje 'spot' yg hangit*

2. Tuang satu kotak santan Kara 200ml. Gunakan kotak yg sama, tambah tiga lagi air ke dalam kuali.
*lebih kurang santannya 800ml la*

3. Masukkan gula 1 cawan
*ini adjust la sendiri, nak tambah manis, atau kurangkan lagi*

4. Tambah garam 1/2 sudu kecik

5. Akhir sekali, tuang jagung krim satu tin
*Kalau suka jagung lebih, guna tin besar. Kalau nak kurang jagung, guna tin kecil*

6. Kacau dulu bagi tepung larut. Kemudian baru jerang kuali atas api. Kacau rata2 sampai pekat. Perlahankan api dan kacau lagi sampai likat & berkilat.

7. Tuangkan dlm loyang atau acuan.

8. Sejukkan & hidangkan.

2 comments:

ellerque said...

rajinnya ko.
senang macam mana pun kena ada kerajinannya jugak hihi...

boleh try lah nanti.

Azlinda Azlan said...

heh heh... biasa la... sekali sekala datang angin2 rajin bertiup sepoi2 bahasa... kalau tak, beli bahan2, tapi dok simpan dlm cabinet dapur sampai expired semuanya.. huhuhu

sila cuba :D