Wednesday, August 03, 2011

ramadhan almubarak

[PUASA]
Ayu secara paksa rela telah 'terpuasa' pada hari semalam. Walaupun dia gigih bangun sahur bersama2 dgn abang2nya, dia mcm tak ikhlas je nak mula berpuasa. Jadi, utk tidak terlalu memaksa, aku dah bagitau cikgu dia yg Ayu boleh minum air kalau dia haus. Tapi bukan sampai sekolah aje boleh terus minum air. Hanya waktu tengah hari yg dibenarkan.

Semalam, bila aku ambik Ayu kat tadika dia, Ayu datang mengadu kat aku, 'Omi, Ayu haus! Cikgu tak bagi minum air!' Cikgu Ayu cakap, mmg saje je dia tak bagi. Ada jugak si Ayu mintak air, tapi cikgu buat taktau aje. Cikgu nak jugak Ayu puasa sbb Ayu nampak cergas je sepanjang hari. heheheh... Menjadi jugak taktik cikgu dia, w/pun dia dah terlepek depan tv, asyik komplen 'Ayu haus' banyak kali, tapi dapat jugak berpuasa penuh sampai waktu berbuka.

Aku pun kalau boleh nak Ayu puasa. Aku takut dgn selera makan dia, punyalah kuat makan sampai badan dia makin bulat! Nak cari baju kurung ready-made pun susah sbb badan dia saiz budak 8 thn, tapi pendek. Macam mana tu?

Semoga Ayu dapat puasa hampir penuh tahun ni. Tahun depan dah 7 thn, mmg nak tak nak kena puasa la jugak. :D


[PERCAYA]
Aku teringat keletah si Ayu ni. Sabtu lepas aku ada beli HoneyStar sekotak besar. Dia suruh bukak kotak tu sbb katanya ada mainan.

Omi: Mana ada mainan la Ayu, takde tulis pun kat depan kotak ni.
Ayu: Ada! Abang Iqbal cakap ada.
Omi: Ye la tu... Antara Omi dgn Abg Iqbal, cakap siapa yg Ayu percaya?
Ayu: Abg Iqbal!

hadoi... omi tidak terkata....

4 comments:

  1. hehe...ayu percaya kat sape yg kata ade mainan jek. kalo umi kata ade mainan, sure caya kat omi....

    ReplyDelete
  2. hahahahhha.... abes omi dapat undian tak percaya dah ni!

    ReplyDelete