Friday, June 06, 2008

digicam

oleh kerana digicam aku #2 iaitu BenQ dah dilenyek tayar kereta, dan retak skrin LCDnya, aku pun decide beli digicam baru. huhuhu... nak pilih pun rambang mata. mcm2 la pulak function yg ada. aku takde la nak beli yg canggih manggih, setakat ambik gambar buat kenangan aje dah cukup. specs pilihan aku: 5MP, slim compact camera (senang nak bawa kemana2) dan murah.

camera BenQ aku yg telah banyak berjasa ambik gambar aku anak beranak utk disimpan sebagai kenangan.

digicam baru 8MP, tapi aku guna 5MP je. i dun see any point to put it at its max MP sbb aku bukannya nak print gambar up to poster size. aku simpan dalam PC aje. paling tidak pun aku buat VCD.

Test 1: Normal mode, auto focus. actually semua setting aku letak auto. heh heh.

Test 2: guna macroshot, kalau letak camera kat tripod lagi bagus kot. tangan gigil la.

Test 3: pemandangan di taman botani, putrajaya. panorama shot, stitched with ArcSoft. click pics for larger image.

Test 4: siapa lagi kalau bukan budak-budak tiga org ni. night shot, tapi ni actually waktu senja. guna preset scene mode aje.

klik sini pasal post #1 digicam aku: toshiba i-mega.

8 comments:

  1. wah... best ler.... menarik, mcm kamera profesional photografer gitu

    ReplyDelete
  2. berapa reganyer? aku pun rasa mcm kena beli jer nih.... nak pegi fujiyama nih...

    ReplyDelete
  3. maksu> camera sekarang ni hebat, takyah ada skill ke apa. tekan aje button. cuma tangan kena steady. hikhikhik...

    zahra> around RM600 (termasuk 1G SD card & tripod). aku survey kat internet boleh dapat murah dari tu (Rm500).
    fujiyama? jepun ke? kat sana sure lagi murah!

    ReplyDelete
  4. aku pun dah jatuh hukum wajib beli camera baru gak nih.. tapi tgh duk kira bajet. :(

    ReplyDelete
  5. wah..dah teruja nak grab satu dah nie..camera skrang pun dah naik antik dah...

    ReplyDelete
  6. ala.. cantik!

    kita nye kamera masih OK, gambar pun OK tapi takdelah boleh macroshoot tu semua

    masalahnya charger dia rosak.. dan susah nak cari sbb olympus dah kuar model baru n charger baru.. sayang sayang

    ReplyDelete
  7. ateen> digicam murah dah sekarang, RM300 dah dpt satu yg bagus... but higher MP not necessary means higher quality.

    muadz> zaman sekarang barang elektronik cepat sgt jadik antik.. they revolve faster than us! dah tak larat nak catch up with all the new models & technologies..

    maksu> azerque@yahoo.com

    wan> barang2 electronik sekarang ni mmg jenis pakai buang kan? cepat sgt obselete. they won;t provide replacement components, mmg saje diorang nak kita beli baru to increase their production cycles.
    ni teori saya semata... huhuhu...

    ReplyDelete