Friday, March 22, 2013

My unexpected journey

Alhamdulillah.. Benarlah apa yg org kata, jemputan ke rumah Allah hanya kita sendiri yg rasa. Sebelum ni, aku mmg teringin pergi, tapi belum tergerak hati & tiada tindakan apa2. Aku bersyukur sbb akhirnya aku terpilih & dimudahkan urusan ku utk ke sana. Mmg ramai kawan2 yg pergi haji & umrah, lepas sorang, sorang. Hingga aku menitipkan pesan mendoakan aku agar dapat turut sama dijemput ke tanah haram. Alhamdulillah, berkat doa mereka agaknya, terkabul juga hajatku.

Sekitar akhir tahun lepas (2012), suami yg menjadi agen MAA Takaful, mem'promote' pelan Takaful Haji kpd staff gomen. Bermula dari situ, kami berbual2 ttg perancangan utk mengerjakan haji, dan terdetiklah niat utk menunaikan umrah dahulu. Kami mula buat survey ttg harga, pakej & tarikh yg sesuai. Oleh kerana kelas aku hanya berakhir pada 3 Mac 2013 (kertas terakhir peperiksaan sem 2), dan kandunganku akan berusia 28minggu pada 20 Mac 2013 (ibu mengandung tidak digalakkan menaiki kapal terbang pada usia kandungan lebih 7bln, 'stress' dan 'pressure' boleh menyebabkan kelahiran bayi pramatang), jadi masa yg sesuai hanyalah drpd 4 - 19 Mac 2013!

Hati kami masih berdolak dalik, mcm mana nak uruskan hal anak2, cukup ke duit nak ke sana, sempat ke nak pergi kursus, bersediakah zahir batin?? Mmg banyak persoalan dalam diri.

Pada penghujung Jan 2013, masa semakin suntuk, kami bulatkan hati, pilih agen umrah yg berdaftar, keluarkan duit simpanan, dan terus bayar habis. Kami memilih tarikh 8-18 Mac 2013, yg pada kami amat sesuai. Kami 'renew' passport, sediakan gambar visa umrah, dan suami mengambil vaksin pneumococcal, manakala aku diberi surat pengesahan doktor ttg kehamilanku utk dikecualikan drpd mengambil vaksin tersebut. Selesai urusan, aku mula berdoa setiap masa agar urusanku utk buat umrah ni dipermudahkan, visa diluluskan, dan tiada penangguhan penerbangan dsb. Aku berserah kpd Allah, jika ada rezeki ku, akan tiba jua aku ke sana. Tiada apa lagi yg aku boleh buat, kecuali berdoa.

Kami bagitau ahli keluarga ttg rancangan umrah kami, alhamdulillah semua memberi sokongan penuh.

Minggu terakhir bulan Feb, hatiku mula berdebar2. Hampir dua minggu sblm bertolak pada 8 Mac 2013. Aku perlu memohon cuti panjang & menghantar surat ke HR. Aku bagitau HOL, dan siap berpesan jgn bagitau org lain, takut2 kalau tak jadi pergi, malu le aku nak dtg ofis! Hehehheh.... Iyelah, visa masih belum diluluskan. Suamiku menghantar surat cuti ke sekolah anak2ku & mohon penangguhan ujian. Barang2 kelengkapan siap dibeli, semua last minute shopping. Kursus/taklimat umrah dapat pegi sekali aje. Terima kasih kat kawan2 yg sudi berkongsi ilmu, tips dan buku2. (Nak study pun dah tak senang hati, padahal tgh exams tu.... Entah apa result sem kali ni)

Dua hari sebelum tarikh bertolak, terima sms drpd 'travel agent' yg visa dah dapat dan 'flight schedule' telah ditetapkan. Alhamdulillah. Aku singgah klinik utk buat general checkup (nak pastikan tekanan darah pada paras normal), dan ambik ubat demam, selsema & batuk. Doktor sediakan surat pengesahan kesihatan 'fit to travel' jika aku ditahan di imigresen atau di 'departure gate'. Kami uruskan anak2 utk dihantar ke kampungku (mak aku jaga) dan kemudian, terus ke kampung mertua utk mengambil ibu/bapa mertua. Mereka yg hantar kami ke KLIA.

Alhamdulillah.. Hanya itu yg aku mampu zahirkan. Ibadah umrah ku mungkin kurang sempurna, tapi sisa yg ada harap diterimaNya. Manusia merancang, tapi rancangan Allah lebih hebat, aku bersyukur sgt2 perjalananku ini telah terlaksana. Lepas ni target utk pegi haji pula. Semoga dipanjangkan umurku, diluaskan pintu2 rezeki, dan dijemput sekali lagi utk menjadi tetamuNya. Amin ya rabbal alamin..

No comments:

Post a Comment