Thursday, March 17, 2011

abundance mindset

Pertama kali aku jumpa dan berkenalan dgn perkataan tersebut ialah semasa aku pergi kursus '7 habbits of highly effective ppl'. Ikut yg aku faham, 'abundance mentality' ialah apabila kita merasakan sesuatu (material, resources, opportunity, chances etc) adalah cukup utk semua (diri, keluarga, masyarakat sedunia hingga ke cucu cicit).

Ada satu iklan yg memaparkan sikap 'abundance mentality' iaitu iklan susu formula - seorang kanak2 yg mendapat idea utk membahagi-bahagikan kek yg kecil kepada setiap kawan2nya. Apalah sgt kek sekecil itu, ye tak? Tapi itulah sikap dan hasil yg positif bila kita berasakan cukup untuk semua. Last2 semua dapat, dan semua gembira.

Orang yg memiliki minda seperti ini mempunyai nilai2 kemanusian yang hebat. Pada aku, inilah salah satu ciri2 yg dituntut dlm Islam apabila kita memperkatakan tentang 'HablumMinanNas'. Mengapa kita diwajibkan berzakat, dan disunatkan bersedekah. Mengapa kita disuruh bersikap adil (meletakkan sesuatu pada tempatnya), bukan zalim. Mengapa kita dilarang bersikap tamak dan membazir. Mengapa kita dilarang mengambil sesuatu yg bukan hak kita. Dan mcm2 lagi..

Lawan kepada 'abundance mindset' ini ialah 'scarcity mindset'. Senang je nak spot orang mcm ni, pergi aje lah jamuan buffet, yg jenis ambil banyak2 bertimbun2 tapi tak habih makan. Itu lah dia. Atau jenis yg memotong2 Q, mcm dia sorang aje nak cepat. Atau jenis dengki tak pasal2, tak boleh tengok orang lain berjaya/gembira. Pada diorg ni, hidup diorg hanya gembira/berjaya jika org lain gagal. Atau tengok aje la pemimpin yg jenis kumpul harta utk diri sendiri, hinggakan hak2 rakyat pun dikautnya sekali. Kalau yang berniaga tu, dah untung nak lebih untung..

Mengapa aku menulis tentang 'abundance mindset' ni? Kerana aku tersentuh hati melihat warga jepun. Di kala ditimpa kesusahan bencana alam, dengan gempabuminya, dengan tsunaminya, dengan keadaan sejuk ribut salji, dengan loji nuklear yg terbakar. Tapi, mereka tetap tenang, berdisplin, tolong menolong, tidak membuat onar. Pemilik kedai menyediakan makan minum percuma, peniaga menurunkan harga barangan, setiap org cuba menyumbang sesuatu w/pun sedikit utk meringankan beban org lain. Inilah dia contoh 'abundance mentality' yang amat nyata dan perlu dicontohi.

Dan aku berasa malu sendiri.

p/s: for more info click here. 

6 comments:

  1. err. rasanya tiada yang mencuri jugerk, betoi tak?

    ReplyDelete
  2. huhuhu...betul la azq. aku pun respect ngan org2 jepun nih (& tersipu2 malu sendiri!).

    ReplyDelete
  3. ketinggian teknologi pasti takkan menghalang kuasa Tuhan.

    tapi, kesungguhan mereka juga pasti membuatkan mereka akan bangkit dalam sekejapan aje..

    ReplyDelete
  4. berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. they'll get over it soon.. insyaALLAH..

    ReplyDelete
  5. Azeq..so true..sangat respect la orang jepun ...and i think it is so true that if you wanna change the nation, change the people dulu, start from within. Jepun mempunyai masyarakat yg dalaman dia terdidik ( walaupun mereka bukan islam.) itulah sebabnya mereka bangkit dari krisis dengan cepat..tengok je la..time susah pun still sgt considerate..orang kiter, jangan time susah, time senang lagi nak tekan yang susah( cth : certain politician)..alamak jadi entry emosi plak..hahaahahahahaahah PEACE!!

    ReplyDelete
  6. cilik... betul tu, aku cuba gak ajar anak aku gitu, aku pun kena sama buat mende yg betul.. kalau tak kang mcm ketam ngajor anak jalan lurus pulak... hehehhehe... tapi masalahnya, contoh masyarakat keliling banyak yg tak berapa nak betul...

    ReplyDelete