Friday, July 10, 2009

uke

ayu's now yapping a lot! kadang2 aku tak tau ujung pangkal cerita dia. dan kadang2 tu, aku hanya mampu memandang, bemused by her non-stop talking sambil berkata dalam hati, 'apahal lah budak ni tak berenti bercakap. bingit betul telinga.. nak tengok tv pun tak boleh.'

of coz le aku tak cakap mcm tu kat dia. heh heh. kadang2 aku angguk kepala. kadang2 aku cakap, 'hmmm..' atau 'iye?'. in approriate places.

kalau abang iman cakap pasal pensel, si ayu pun sebok la cerita kawan dia ada pensel barbie. warna pink. kalau abang iqbal cerita pasal kawan dia kat sekolah, si ayu pun sebok cerita pasal kawan dia kat sekolah jugak. dah sah2 diorang satu sekolah yg sama, mestilah diorang berkawan dgn org yg sama, dan cerita pun cerita yg sama kan?

malam tadi aku tanya, 'iqbal dgn ayu makan apa kat sekolah tgh hari tadi?'
iqbal jawab: ikan.
ayu jawab:
omi, tadi kan.. kat sekolah kan.. ayu makan kaki ikan. cikgu bagi kaki ikan kat ayu. tapi ayu tak nak sebab ayu tak suka makan kaki ikan. ayu suka makan ikan sahaja. kaki dia ayu taknak.

jawapan yg panjang lebar dan terperinci. dah besar sok boleh tulis novel. eh, kejap. sejak bila ikan ada kaki?

dan hari tu abah tanya ayu: 'ayu suka main dgn patung barbie ke?'
ayu jawab:
tak. kadang-kadang ayu suka main dgn patung barbie. kadang2 ayu tak suka. suke tak suke jadik uke. uke tu apa?


[shortcut]
ayu dah ambik shortcut. tak pass lagi tulis ABC sampai Z, dia dah pandai membaca dan mengeja. anak ke-3 dgn abang2 yg rapat2 umurnya mmg mcm ni kot, cepat catch-up. in fact i don't remember sitting down with ayu reading ABC. mungkin sebab aku dah tak larat nak ulang lagi ABC lepas iman & iqbal. bila aku ajar iman & iqbal membaca, dgn ayu2 sekali aku ajar baca buku. heh heh.

malam tadi ayu eja:
M-A, MA...... T-A, TA........ MATA.......
M-A, MA...... T-E, TE......... MATE...

heh heh. mmg terer.


[konpius]
iqbal konpius. mengapa ejaan lain daripada sebutan. dia tanya "'A' tu bunyik dia 'WA' ke? kenapa 'seluar' jadik 'seluwar'? kenapa 'keluar' jadik 'keluwar'?"

dan iqbal konpius ejaan english. dia tanya aku hari tu, 'kalau eja pensel dalam english, pen-cil ke, pen-sale? dua-dua boleh ke?'.

dan, 'kalau 'PU' dalam bahasa inggeris, sebut dia 'PA' ke? kenapa sebut 'pazel' (puzzle)?

berbuih2 aku menerangkan tentang ejaan dan sebutan ni. entah dia faham ke tak. last2 aku bukak dictionary program kat h/phone aku, bagi dia sendiri dengar sebutannya mcm mana. lama2 nanti ok la kan?

6 comments:

  1. pasal ayu nih xtau ar sape yg diikutnyer petah sgt berckp... ades... tp xper nant sekolah masuk ar pertndingan pidato ke, bahas ke, sajak ker... kalo sajak paksu nyer bleh ajarkan... hehehe...

    sal iqbal pon paksu nyer yg ngajar dier mende tuh... perkataan seluar tuh mase ajar dier eja time dier kene chicken pox ari tuh... dier pon agar pelik nape eja lain tp bunyi lain... huhuhu...
    xper2... paksu tgh blaja sal fonologi bahasa malaysia kat skula nih... so nant papehal tanye je ar... hahhaa...

    ReplyDelete
  2. hehe.. sangat observant ler iqbal. bagus betul. hehe.. pensale.. creative betul ;-)

    ReplyDelete
  3. oouuu, kita tak uke. kita ni cepat corn-fee-use.

    kita tak gemarlah, espeseli kaki ikan, eeeiii

    ReplyDelete
  4. kazuma> ayu tu kat rumah jek tak renti bercakap. kat sekolah dia pendiam orgnya. mcm tak caye je kan? heh heh.

    ok, nanti suruh iqbal berguru dgn paksu.

    didie> ha'ah. tak sangka pulak dia boleh ingat mcm tu.

    maksu> saya tak suka tulang ikan. sahaja. heh heh.

    ReplyDelete
  5. sis, mine horror!athira sebut baby as "B.A.B.I"...awwwch, aritu masa org datang umah,tergezut orang yg dtg tu..memikirkan athira will be in ayu stage tak lama lagi, kena buat self defense.

    ReplyDelete
  6. Bi> ouchhh!! aduiyaii... kadang2 kita sebut lain bebudak ni dengar lain..
    athira dah pandai cakap dah? heh heh.. cute! kejap lagi confirm mcm ayu, potpet potpet tak renti.

    ReplyDelete