Wednesday, April 29, 2009

futsal

iqbal main futsal utk tadika dia. dekat sebulan jugaklah dia berlatih, termasuk pagi sabtu & ahad. tu pun beberapa kali ponteng latihan sbb malas bangun pagi. dah le tu, ada friendly match pun taknak pegi. sesuka ati dia jek. 

berlatih futsal dgn cikgu tadika merangkap jurulatih yg sgt penyabar. boleh dia kontrol bebudak umur 5-6thn ramai-ramai nih. ada ke tengah berlatih, boleh pulak 2-3org merayap main gelongsor kat playground sebelah. aku tengok pun pening.

inilah hari yg ditunggu2. perlawanan futsal peringkat puchong. aku gelak sampai sakit perut sbb kelakar tengok bebudak ni beramai2 kejar bola satu padang. diorang ikut je mana bola tu pegi. gigih sungguh!

the result? team iqbal hanya dapat hadiah saguhati. tapi, friendly match yg dia malas nak pegi tu kan, tadika dia jadik johan pulak. adakah.....???


[nametag]

aku peningla, sepatutnya nama kat bawah, lencana kat atas, ke? atau lencana kat bawah, nama kat atas? atau mmg boleh sesuka ati nak letak mana2?


[kacang buncis]

wah! pokok kacang buncis ni mmg betul2 cepat membesar! baru sekarang aku percaya cerita 'jack and the beanstalks' tu. tak sampai sebulan dah keluar hasil (satu je, bukan banyak pun. hehehhehe). owh, kacang buncis yg satu itu telah kupetik, dan kuhiris nipis, campur dalam nasi goreng. sedap je anak2 aku makan.


[lipat kain baju]

anak dara ku sorang ni tetiba nak tolong lipat baju. aku puji2lah dia pandai lipat baju, dgn eksennyer dia menjawab, 'memanglah!'

hamboiiiii!


[doa panjang doa pendek]

Iqbal salin doa ni daripada buku dia. pls ignore huruf2 yg terbalik2 tu. dia kidal. and he's trying hard.

yg ni? doa pendek sebab dah penat salin doa panjang tadi. iqbal tergelak bila dia baca balik apa yg dia tulis ni. heh heh. tau pun salah.


[kepompong]

refer kat post aku pasal 'edible garden'. ulat beluncas tu dah jadik kepompong. tapi aku tak sempat tengok menatang apa yg keluar daripada kepompong ni. aku balik keje je, kepompong tu dah lompong. too bad :(


[building a city]

iqbal ni, kalau leka bermain, sampai berjam-jam pun sanggup. tu belum lagi dia susun kereta dan lori segala sepanjang tepi dinding. tapi yg aku perasan, dia mmg suka improvise, he can turn simple things into great wonders. campak aje lah ape kat dia, benang kecik, butang, kotak, serpihan kertas, straw, roda yg tercabut.. semua boleh buat dia leka. 

mmg beza dgn abang iman. iman loves games with rules & skills. main bola, bowling, carrom, boardgames, badminton.. 

dua beradik yg perangai bagai langit dan bumi.

and don't make me start with ayu.

*heh heh.*

10 comments:

  1. hahaha.. kelakar ler syaitan jantan betina. i pon tak pernah terpikir..

    kak. azerq, kacang buncis tuh boleh tanam dlm pasu jek ekk? tak payah letak apa2 batang kayu ker? kite ngan kakak ipar tgh giat menanam sayuran gak nih. cili api dah pass, bendi baru nak berbuah.. kalau tambah kacang buncis cam best gak ;-)

    ReplyDelete
  2. odie> iqbal kata ni doa masuk tandas. i iyakan aje. heh heh.

    ha'ah, tanam dlm pasu jek. patut letak kayu, tapi since kita letak kat balkoni, dia lilit kat grill. i've tried kacang panjang, tapi tak mau tumbuh lak.
    u've to wait a little utk pokok ni bercambah, lepas tu, mmg amazing la. seems like the pokok keep on growing and climbing dan melilit2 very fast!

    bendi pun senang tumbuh ke? boleh le cuba tanam nanti... :)

    ReplyDelete
  3. saya tanam bendi dulu..jadik, tapi bendi tu jenis yg keras :(..

    wah kecit2 lagi iqbal da main futsal- bravo!!..baguih..tanamkan minat bersukan..goood for him...

    tapi I salute le cikgu dia..musti sgt sabar kannn..

    pasai tag nama tu pun satu..saya pun naik pening dah..tapi rasanya lencana kat bawah and nama kat atas...

    hehehe pendek je citer ayu kali nih..kalo start panjang menjela tu azq..

    ReplyDelete
  4. hahaha...mcm2 kerenah anak2 ni kan? anak dara aku pun sejak 2 menjak ni suka lipat baju...

    tetiba rasa nak tanam syr2an la plak...mcm best je main petik2 je bila nak masak hehehe...

    ReplyDelete
  5. hehe.. lawak la anak2 ko azeq.. sure ikut perangai mak dia jugak (jangan tak ngaku ko pun ada sket2 cam iqbal, iman ngan ayu tuh!) :P

    bila nak jumpa nih? kena berusaha lebih lagi laa nampaknya ke arah itu.. huhu..

    ReplyDelete
  6. muadz> dulu masa sekolah saya pakai tag nama & lencana jenis pin. tag nama bawah, badge belah atas sbb badge kecik. sampai berkarat2 tudung sekolah dibuatnya. sekarang dah lain la pulak.... konpiuss... konpius...

    ellerq> tu la pasal, aku pun impressed gak diorang boleh volunteer lipat baju ni. bagus.. bagus....
    marilah ramai2 berkebun. w/pun tak menjadi sgt, tapi puas hati tau!

    yatie> mana ada? aku baikkkkk tau! heh heh.
    ye lah, bila lagi kau nak ke kl? bagitau awal sikit, i'll try to fit (or squeeze) in. ni dah kira jatuh hukum wajibul ghunnah ni.

    ReplyDelete
  7. maksu> katanya doa masuk tandas.

    wan> thanks :)

    ReplyDelete
  8. kah kah kah..
    lawakla anak ko nie.. ade pulak syaitan jantan dgn betina...
    aku pon x terpk.. hahahaha.. lawak2...

    ReplyDelete