Thursday, July 01, 2010

laporan midyear 2010

..aku nak upload gambar guna picasa, tapi tak boleh la pulak.. takpe... terus ke cerita hari ni..


[IMAN]

Cikgu dia komplen, lambat menulis dalam kelas. Dah tu, tak boleh duduk diam, asal cikgu takde je, dia mesti berlari2 keliling meja dalam kelas.

*sama aje dengan komen cikgu kelas dia darjah 1 dulu; nampak pendiam tapi kuat bermain sampai basah lencun setokin. 
tapi aku risau jugak, rabun ke dia ni sampai susah nak salin apa yg cikgu tulis?

peratus keseluruhan merosot sedikit (88% dapat #12) tapi takde la jauh sgt beza dgn student yg dpt #1 (92%). He got all A's for his subjects, so ok.

*pada aku, soalan sains kertas II agak susah utk budak2 darjah 2 (entah, aku dulu mana ada belajar sains darjah 2...). Ada soalan eksperimen tentang air & pokok. Gambar pun tak berapa jelas. Soalan matematik kertas II pulak kena tunjuk jalan kerja baru dapat markah penuh. Iman tulis jawapan saje, jadik dapat separuh markah aje la...


[IQBAL]

Dia ni mmg aku dah jangka. Komen cikgu dia sama je dgn komen cikgu tadika dia dulu: banyak berangan dan berkhayal, mudah hilang tumpuan dlm kelas. Tapi, bila buat latihan dan jawab soalan, betul pulak!

*kalau cikgu mcm tak percaya, aku ni lagilah mcm tak percaya. Iqbal ni ada dunia dia sendiri. Kalau kita bercakap, tumpuan dia ke arah lain. Langsung takde 'clue' dari reaksi wajahnya yg menunjukkan dia dengar kita cakap apa.

The teachers assured me that he's fine. Aku lega sbb cikgu2 dia memahami. Kalau jenis cikgu yg tak faham atau tak sabar, mau si Iqbal dah kena dera agaknya. Aku pun kadang2 hilang sabar dgn dia ni. Bila aku mula jerit2 dia pun jerit balik kat aku kata, 'Iqbal tau la!'. hadoii....


[AYU]

Tahun lepas Ayu dapat #1, daripada 5 org kawan sekelas. (Aku pun kalau ada org jaga si ayu ni, takde nya aku nak hantar dia tadika umur 4 thn!). Tahun ni pun dapat #1, daripada 25 org... bagusss... bagusss... tapi tak padan dgn perangai dia menangis setiap pagi! Ingatkan tak suka sekolah, tapi rupa2nya, dalam kelas, dia lah yg pertama angkat tangan dan jawab soalan cikgu. Takde masalah apa pun sebenarnya.. saje mengada2..

Kat rumah mmg aku tak pernah suruh2 Ayu ni baca buku ke buat h/work. Dia baru 5 thn kan, tak kuasa la aku nak paksa2.. Tapi, bila abang2 dia kena marah/jerit suruh baca buku & buat h/work, cepat2 dia pun sama baca buku.. heheehhe... tau takut...

Aku nampak dia ni mmg jenis study sendiri. Tak sangka pulak aku dia boleh membaca dgn lancar, mengaji pun lancar dan pandai menulis (termasuk huruf jawi). She is just 5! Aku rasa bersalah la pulak sbb masa Iman dan Iqbal, aku guide diorg tulis, baca ABC sama2.. masa tu Ayu kecik lagi, jadi dia hanya ngendeng2 aje, jadi observer... Tapi bila tiba time dia sekarang, aku tak buat mcm tu sbb aku dah 'tak larat' (@malas) nak ulang balik mende2 remeh tu.. haiyooo... selalunya, dia yg minta kat aku 'Omi, bacakan Ayu, Omi!'... barulah aku bacakan buku kat dia.... iyskk....

Aku nampak dia ni agak competitive, dia nak sama level dgn abang2 dia.. harap2 akan jadi sikap yg positive. Terlebih sgt pun tak bagus jugak...

5 comments:

  1. competetive tu bagus kan, mungkin sebab dia sorang je girl dia nak sama dgn abang2 dia jugak

    ReplyDelete
  2. cuma, takut kalau over sgt, will hurt her self-esteem...

    ReplyDelete
  3. caiyuk caiyuk to anak2 azq... kebiasaannya anak kecik adalah berdikari sebab mereka suka competition :)

    go go Ayu :)

    ReplyDelete
  4. p/s: cantik template, simple tapi cantik

    ReplyDelete
  5. maksu> jeles tengok maksu punya blog colorful, saya pun nak colorful jugak... tapi satu kaler aje... hahhahahah...

    ReplyDelete