Wednesday, May 26, 2010

my fav kuini

...semalam aku dapat sebiji buah kuini, yg sedang elok je masaknya. Mak aih... dari dalam kereta lagi mmg aku dah terliur dgn baunya yg harum semerbak tu... rasanya mmg manis, sedap betul! Aku simpan biji buah kuini ni, konon2 nak tanam la... agak2 kalau letak kat pasu je, boleh hidup tak? heh heh...

p/s: ada org panggil buah ni buah bacang/macang... tapi sebenarnya spesis bacang dan kuini ni mmg berbeza.. nama saintifik bacang ialah Mangifera foetida dan kuinin ialah Mangifera odorata. Aku pun bukan tau sgt. Pada aku, kalau asam mangga tu jenis bulat2 kecik, kulit hijau tapi isinya kuning oren, baunya punyalah harum & rasanya punyalah manis.. itu buah kuinin.

bacang vs kuini (taken from this blog). terima kasih en.google :)


7 comments:

  1. kitorang panggil apa ntah, mungkin kuini, kuinin, mungkin macang. baunya melekat kat tekak... kan

    ReplyDelete
  2. aku rase kuinin tu mcm byk selirat2 dia sket compared dgn bacang.. bacang mak mentua aku bubuh dlm masak lemak cili api..
    isk, teringat aku bau kuinin ni yg harum semerbak.. lama x makan.

    ReplyDelete
  3. hai, i'm using ur header in one of my post image..
    Ada letak backlink ke sini skali..
    Kalau tak kisah..
    Kalau kisah, bagitau laa..
    Akan dikeluarkan dengan kadar yang segera..

    ReplyDelete
  4. maksu> kalau buat jus lagi best, blend aje termasuk ulat2 dan sarang ulat.. letak air batu... peh! fiber campur protein tu...

    edi> hah? ye ke?? aku ingat yg serat dia kasar2 tu buah bacang... hahahahha... entah le, aku pun tak sure...

    en_me> cehh.. double meaning... aaaa...

    cero> gambar payung tu boleh pakai, no hal.. tq for informing me.. tapi payung tu pun dah hilang, entah tertinggal kat mana tah..

    ReplyDelete
  5. azq, ko tau tak, lepas aku komen kat sini kan, dua hari lepas tu ade org bagi aku buah kuini 3 bijik.. alhamdulillah.. :) sodap aku makan!

    ReplyDelete
  6. edi! lucky u! mmg susah nak dpt kuini ni. kalau kat kampung aku, yg busuk2 pun berebut, selamatkan bahagian2 yg boleh makan... heh heh..

    ReplyDelete