Wednesday, August 26, 2009

ngeri

kejadian ni mmg betul2 berlaku. bukan cobaan. manalah aku sangka, tgh elok2 tidur boleh pulak anak aku sorang ni bangun dgn berlumuran darah! ngeri giler!

minggu lepas, hari selasa lebih kurang jam 4 pagi. Iman kejutkan aku. dia kata badan dia panas, mcm demam. aku pun rasa dahi dia mmg panas sikit, dan badan dia berpeluh. jadi aku bagi dia makan ubat demam. lepas tu aku suruh dia tidur balik dalam bilik dgn iqbal.

oleh sebab iman bukak lampu bilik, si iqbal terjaga sambil menggosok2 mata. iman pun cakap, 'omi, tengok iqbal ni!' sambil tunjuk baju iqbal. aku pun hairanlah sbb mcm ada tompok2 coklat kat baju iqbal, dan kat bantal, cadar dan selimut. aku pun tanya iman, dia muntah kat iqbal ke? iman cakap takde, mana ada dia muntah.

aku jadik panik. aku belek2 telinga dia, hidung dia, kepala dia kot2 berdarah. tapi takde pulak. bila aku tengok leher dan bawah dagu, aku punyalah terkejut sbb ada luka besar tersopak kedalam, nampak isi daging, betul2 bawah dagu dia! astaghfirullah...

aku kejut husband sambil cuba bertenang. ok, darah dah kering, takde la aku risau sgt. cuma kami tampal plaster besar (adhesive wound dressing) utk cover luka tu. iqbal masih blur, dia langsung tak menangis atau cakap sakit. bila aku tanya kena kat mana, dia tunjuk birai katil. aku musykil. mcm mana boleh terkena kat situ padahal besi katil tu di tutup dgn tilam, dan tiada setitik darah pun kat lantai.

setelah buat CSI lebih kurang, dan keluarkan mcm2 teori. kitorang sambung tido... masih awal pagi kan.... aku bagi iqbal makan ubat demam utk kurangkan sakit dan tak mau dia demam.

pagi tu kat klinik, luka dia kena jahit. 4 benang hitam tersimpul bawah dagu. ngilu aku tengok. dah berjahit bawah dagu pun masih melompat, berlari sana sini. lemah lutut aku tengok budak sorang ni. iysk, mmg tak reti sakit agaknya.

inilah rupanya dari bawah. kena tukar plaster selalu sbb makan comot2, sampai dagu. kang tak pasal2 semut hurung ke apa.

lepas kejadian tu, mmg macam2 aku pikir. aku rasa mcm mimpi pun ada, percaya tak percaya. and we thought he's safely tucked in his bed that night! inilah yg dinamakan takdir. kalau dah nak kena, kat mana2/apa cara pun kena jugak.

jenuh aku & hubby buat CSI dalam bilik. belek2 bawah katil, bucu katil, atas katil.. tapi masih buntu. kalaulah dia jatuh ke bawah katil, mestilah kepala terhantuk dulu kan masa dia nak bangun? mcm mana dagu pulak boleh tersangkut, terkoyak mcm tu sekali? entahla...

i shuddered to think what if he's not stop bleeding that night. what if the wound more severed? my child is wounded yet i'm deep asleep, oblivious to what was happening. ngeri betul. aku berdoa semoga Allah melindungi anak2 aku dari segala bahaya.

Bismillahi Tawakal tu al Allah wa la hawla wa la quwwata illa billah

dua org budak dah tak sabar nak berbuka. iqbal pun puasa jugak w/pun bertampal dagu.
awal2 lagi dah mengadap air oren sejuk. :)
(menyambut awal ramadhan di rumah arwah atuk, tangkak)

12 comments:

  1. masyallah.... camner plaks boleh terjatuh cenggitu ek? tergesel gamaknya.... tapi, dia pun tak sedar?

    tak per ler, yg penting semua dah selamat... :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, semuanya selamat.

    Take care.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah x ada apa2. klu aku mesti dah kelam kabut, tah2 siap menangis ke apa hehehe...

    ReplyDelete
  4. maksu> ha'ah, dia pun tak sedar. mcm manalah dia boleh tidur dgn luka mcm tu. mengantuk sgt agaknya sampai tak rasa sakit.

    ira> tq.

    eller> gigil gak aku dibuatnya. cuma, taknakla drama lebih, sbb dia pun relek je, blurrr... heh heh..

    ReplyDelete
  5. ha'ah.. ngeri ahhh bangun2 tgk anak berlumuran darah. sib baik ko cool.. kalau aku, sure pepagi buta tu jugak dah bawak pegi emergency.

    ReplyDelete
  6. nora> entah, tak terpikir plk nak bawak gi emergency room ke apa. maybe sbb darah dah kering, dan iqbal pun tak menangis. tu yg relek je kot? kalau dia menangis dan darah meleleh2, confirm aku tak tangguh lagi dah.

    ReplyDelete
  7. huu... ngeri seh... camni la agaknye perasaan mak aku masa aku accident dulu... aku relaks je coz darah2 tu semua doktor cuci dah (ada org bawak aku pegi hospital).. tetiba je nampak mak aku kat spital, i was thinking, camne mak aku ada kat sini plak... tak terpikir plak she'll think the worst... aku rasa biasa2 je...

    ReplyDelete
  8. awch, awch, awch, bila tgk memang ngeri..NAUZUBILLAH..alhamdulillah semua dah selamat...

    ReplyDelete
  9. oergh, mmg ngeri di buatnye.. aku rase kalu aku pun mesti dah panik.. mesti siap pegi hospital kot.. lantak le pkl brp pun sbb aku sbnrnye sgt la cuak kalu benda2 mcm nih berlaku esp kalu kat anak2 aku.. isk, tp nasib baik sume ok..
    yg peliknye, boleh plak die x nangis kan? terror betul si iqbal nih..

    ReplyDelete
  10. uikks scary siyut... mcm mana leh jadi mc tu... tapi nasib baik dia tak sakit... kalau tak mesti ko lagi panik kan.... takper la ni semua dugaan jadi mak... Cuba ingat kecik2 dulu, kite pun mcm tu jugak jatuh lika berjahit sana sni... Tu aku la... hehhehehe...

    ReplyDelete
  11. Azq.. glad everything is ok. korang still tak jumpa source of the incident ke (pas wat CSI tu)? takut gak kalu kena kat the others.. nauzubillah. kalu aku sure dah freak out giler.. huhu..

    ReplyDelete
  12. anon> mommies mmg mcm tu kot, over protecting, over concern, semua over... heheheh...

    bi> ngeri & ngilu... ouch!

    dyna> mungkin sebab ramai yg panggil dia 'ikebal', bukan 'iqbal'. tu yg jadik kebal tu... hahahahhaha...

    nomy> ko pun boleh tahan ganas yek... heh heh..
    entah la, sampai doktor tu pun kata 'ini tuhan punya kerja', kalau nak kena, mmg kena. kalau tak, jatuh mcm mana pun elok jek.

    yatie> teory mcm2 dah keluar. ada skru bawah katil yg rapat dgn tiang, kalau kena pun tak mungkin tersangkut bawah dagu. kalau tergarik kat pipi tu logik la jugak. nevertheless, kitorang betulkan aje mana2 yg nampak bahaya/tajam tu, just to be on the safe side.

    ReplyDelete