Thursday, July 19, 2007

morning glory

hari tu maksu suruh cerita pasal bunga. tetiba aku teringat kat bunga seri pagi atau nama omputihnya morning glory. pokok bunga ni tumbuh melilit kat pagar dawai sekolah rendah aku. setiap pagi bila aku pegi sekolah lalu ikut pintu belakang kat padang sana, aku mesti berenti kejap sbb nak petik bunga ni. bunga ni takde bau. cuma cantik sebab dia warna ungu.

lepas aku petik bunga tu, aku akan picit kat pangkal bunga. sebab orang kata kalau bunga tu terus jatuh ke tanah, ertinya aku akan dapat anak perempuan. tapi kalau bunga tu hanya terkulai saja, itu tandanya anak lelaki. err.. dah tak ingat. mungkin kalau terkulai saja tu anak perempuan? entahla. aku tak pasti. manalah aku tau hal-hal gini sebab masa tu aku budak bawah umur, belum akil baligh apatah lagi mengandung. aku buat pon saja suka-suka. out of curiousity. budak-budak lah katakan. kesian jugak, bunga yg jadik mangsa.

tapi, walaupon aku petik bunga tu hampir setiap hari, besoknya ada lagi bunga tu! betul! amazing! macam sentiasa ada menggamit aku setiap pagi untuk ke sekolah. terima kasih bunga seri pagi!

6 comments:

  1. bagusnyer bunga tu, tak jemu melayan budak-budak sekolah yang curious ek, mcm azq

    ReplyDelete
  2. i love about reading ur blog n taiko bcoz the small thing that we thought we forget but u guys manage to mesmerize it back in your own way! keep it cool!

    p/s : me myself, will petik the bunga bila masa nak gi ngaji dgn ustazah romsiah. sebab sebelum sampai umah ustazah kena lalu pagar sekolah tamil. sepanjang pagar tu bunga seri pagi..

    ReplyDelete
  3. pernah cium bunga taik ayam? memang busuk! saja curious nak tau bau dia. he he he

    ReplyDelete
  4. bunga taik ayam takyah tanam pon tumbuh merata kat mana2..

    azq, dulu masa skolah rendah kita suka makan buah merah kecik2 kat tepi pagar sekolah.. pokok ape ntah tu.. :) seb baik x beracun

    ReplyDelete
  5. buah tu merah ke kuning ek? dia ada bulu-bulu pastu isik dia berbijik2 macam biji selasih.

    Aku suka makan jugak buah tu. manis.

    ReplyDelete
  6. maksu> it's the learning process. lagipon mmg tangan masa tu cepat je nak capai apa2 yg boleh dicapai tangan. sekarang ni, anak saya yg no-2 tu pulak jenis nak memetik bunga, jenuh bagi warning kat dia 'NO petik bunga!' - mcm papan tanda tu..

    bi> kenangan mengusik jiwa! heh heh..

    taiko> sapa suruh cium!

    wan> mcm sama lah! isi buah merah tu, teksturnya mcm berbiji2 sikit kan?

    tenno> seingat aku, kalau yg kuning tu muda lagi, kalau dah masak kaler merah. pokok ape eks?

    ReplyDelete