Wednesday, August 29, 2007

kebah demam

[demam]
minggu lepas sorang-sorang anak aku demam. bukan demam biasa, tapi demam panas (viral fever) sampai 3-4 hari. adik pulak kalau demam mmg masalah, sbb dia langsung tak lalu nak makan atau minum, dan paling lambat nak sembuh. dah le dia ni jenis kalau demam, badan dia menggigil2. dia kena pakai setokin dan selimut berbungkus satu badan - bila dia tido merengkok, kekadang aku tengok mcm ulat bulu pon ada. heh heh.

aku pun kalau demam sama mcm adik. badan panas, tapi yg herannnya, rasa sejuk sangat sampai menggigil2. masa aku kecik2 dulu, mak aku akan selubungkan aku dgn selimut dua tiga lapis. sampai aku berpeluh2 dan kebah demam. mmg camtu caranya. tapi utk baby takleh buat gini eks. budak beso je boleh. kalau baby, kena lap2 badan dan kepala dia sampai panas tu kurang. korang jgn selimutkan baby tebal2 pulak. kang tak pasal2 kena sawan budak tu.

[the kids]
iman baca buku. adik dan ayu pun ikut sama.
'mata untuk melihat.. telinga untuk mendengar.. hidung untuk menghidu..'

as usual, aku saje tanya soalan2 cepumas kat adik, saje nak tau apa dia jawab.
omi: perut untuk apa?
adik: perut untuk memandi! (siap tambah imbuhan 'me-')
omi: aaa??
adik: haa.. mandi! sabun kat perut. haa.. ada babel (bubbles) banyakkkk...

heh heh.... orang lain mandi, sabun satu badan. dia mandi sabun perut aje. patut le kat leher berdaki..

4 comments:

  1. bontot untuk memberak. bird untuk mengkencing

    ReplyDelete
  2. tangan untuk memakan. kaki untuk macam ni *sambil buat gaya berlari setempat*.

    ReplyDelete
  3. lawak...and cute...selamber je budak2 jawab ek..

    ReplyDelete
  4. apa pesen mandi tak basah ler tu...? memandi perut.. yea yea

    ReplyDelete